Programs
Apply Online
Your 5-step Guide
  • 1.Please log on the OnlineApplication System from International Students, create an account
  • 2.Fill in Online application form(Upload required documents)
  • 3.Wait for University response
  • 4.Pay the application fee
  • 5.Wait for the admission letter
How to apply Apply online

Target:

We aim at training practical and multi-disciplinary expertise for the learners with certain background of sciences and engineering knowledge, to master the basic theories and skills of international trade, engineering and modern management. 
Students should learn the basic theories and professional knowledge of foreign economy and trade, the basic mechanical and electrical engineering knowledge, also they should have a good command of English.

Major Courses:

Economics, Management, Statistics, English, International Trade, International Finance, International Marketing, International Technology Trade, International Trade Law, The Principles and Application of Managing Information Systems, Machinery Manufacturing Foundation, Foreign Trade Negotiation, Circuit and Electronics Technology.

Fields of Employment:

All kinds of foreign trade companies, industry and trade companies with the business of foreign trade and other relevant departments engaged in foreign trade: ⑴ dealing with external message exchanges and related business documents; ⑵ managing economic and trade negotiations; ⑶ formulating foreign trade contracts execution; ⑷ engaging in foreign technical trade; ⑸ carrying out international market research, providing decision-making information for enterprises engaged in foreign trade activities.

 

专业介绍:北京理工大学国际经济与贸易本科专业是在工业外贸和国际贸易两个专业基础上发展起来的。我校于1988年创办工业外贸本科专业,1996年建立国际贸易本科专业。1999年根据教育部高等学校本科专业目录的修订,两个专业合并,更名为国际经济与贸易专业。本专业从创立开始,面向国家经济建设和社会发展,教学内容与时俱进,使学生系统掌握经济学基本原理和国际经济与国际贸易的基本理论,熟悉通行的国际贸易规则和惯例,具有较强的英语提说读写能力和从事对外经济贸易工作的基本技能,成为具有国际视野、良好沟通能力和创新开拓精神的复合型人才。经过20多年的建设和发展,本专业已毕业学生2000多人,毕业生普遍具有良好的专业素质,受到用人单位的认同和好评。本专业隶属于北京理工大学应用经济学一级学科(含硕士点和博士点)。该专业教师31人,其中教授4人,国家杰出青年基金获得者1人,国家优秀青年基金1人,青年长江学者1人,副教授19人。近年来,教师取得了一系列研究和教学成果,获教育部来华精品课程1项,发表论文350余篇,其中SCI/SSCI论文120余篇,在国内外具有一定的影响。

培养目标:本专业培养践行社会主义核心价值观,具有良好思想品质和道德规范,掌握经济学、经贸类专业基础知识、基本理论和方法,熟悉国际通行的经贸规则,认识和把握国内外经济、贸易的运行机制和发展规律,熟练使用一门外国语言,熟练运用现代信息技术,具有良好的沟通、应变、协调能力和创新创业精神,能够适应我国现代化建设需要的、服务国家经济安全的、具有全球化视野和国际化知识体系的高素质专业人才。本专业开设普通班、全英文班、体优班教学班三个班型,在培养目标综合一致的基础上,普通班侧重于专业科研能力,全英文班侧重于国际应用能力,体优班侧重于专业实践能力。
主要课程(群):基本层次专业课程:机械工程基础I、电路分析基础、生命科学基础、机器人概论、人机交互技术与应用、管理学原理、微观经济学、管理运筹学、宏观经济学、市场营销学、会计学、财务管理、应用统计学、企业伦理与社会责任、经济法、管理信息系统、国际贸易、国际贸易实务、货币银行学、国际经济学、国际金融、国际商法、外贸英语、财政学、世界贸易组织、保险学、跨文化管理、世界经济等。高端层次专业课程:计量经济学、企业经营决策模拟、应用经济学研究方法专题等。

毕业生基本要求:知识要求。学生应具备较为完整的知识结构,包括基础性知识、专业性知识、工具性知识和通识性知识等。掌握经济学、国际经济学等学科门类的基本理论、分析方法和发展动态,了解主要国家和地区的经济发展状况、经贸政策法规和世界贸易组织相关知识,掌握商务经营活动中的操作技巧,具备从事经济贸易理论研究或商务活动的基本技能。具备从事本专业学术研究和实务操作所必需的数学、外语、计算机、互联网等相关知识。能力要求。学生应具备较为系统的能力结构,包括获取知识的能力、运用知识的能力、创新思维的能力和跨文化交流的能力等。具备洞察问题、提炼问题、综合运用本专业的基础理论和专业知识研究和解决问题的能力。拥有良好的创新能力、创业能力和科学研究能力。素质要求。学生应具备较为全面的素质结构,包括思想道德素质、科学文化素质、专业素质和身心素质等。具有较好的人文、艺术修养、审美情趣及文字、语言表达能力。